Ezojóga – alternativa, která škodí

Stali jste se už obětí jógového ezo-marketingu? Nebo jste si šli někam zacvičit a následně museli poslouchat přednášku o čakrách a vnitřním dítěti? Doufám, že ještě ne. Ezo jóga ale systematicky podrývá image jógy a proto cítím potřebu se proti ní vymezit.

Ezoterické kořeny jógy

Jógové cvičení pochází z Indie a jeho základem je jógová filozofie. O tom není žádného sporu. Ve své moderní podobě ale existuje sotva sto let. Krišnamačarija, učitel jógy a ajurvédský učitel, publikoval svou Jóga Makaranda (Esence jógy) v  roce 1934. Tato kniha jako první obsahovala fotky pozic a instrukce, jak se do nich dostat. Jeho práce položila základy moderní jógy, jak ji známe dnes a přispěla k rozšíření jógy do Evropy i USA.

Krišnamačarija sám přispěl k infiltraci jógy ezoterickým učením. Tvdil totiž, že je silně ovlivněn 5000 let starým spisem Jóga Korunta, o jehož poslední kopii přišel. Tato sofistikovaná lež o tajemném a okultním textu je klasickým trikem nejrůznějších spirituálních podvodníků. Krišnamačarija díky ní dokázal jógové cvičení navázat na starší védskou tradici i na tradici jógy jako filozoficko-spirituální disciplíny.

Jóga a ezo: přirozené spojenectví?

Určitě si říkáte, že Krišnamačarija a jeho následovníci v Indii nemohli mít tak zásadní vliv na vznik moderní ezo jógy. A máte pravdu. Při jejím vzniku se totiž muselo sejít několik dalších faktorů.

V první řadě jde o orientalismus. Naše západní představy o vzdálených kulturách mají tendenci připisovat těmto kulturám fascinující vlastnosti a konstantně zkreslují naši představu o podobě tamní kultury a života. Pokud by místo Krišnamačariji jógu vymyslel Němec jako pilates, bylo by mnohem těžší kolem ní transcendentální auru udržet.

Jógové cvičení má díky svému původu a naší západní fascinaci skvělou pozici – mystičtí guruové a jejich oddaní následovníci, chrámy v džungli plné dosud nevyjevených tajemství, tisíciletá moudrost v nepřeložených textech. To jsou přesně ty memy (= replikující se jednotky kulturních informací), se kterými se dá jednoduše pracovat a získávat si díky nim pozornost. Jógoví ezo podnikatelé díky nim navozují pocit transcendentálního zážitku a zkušenosti.

Z orientalismu a specifické pozice jógy přímo vychází část druhá – marketing. Exotické základy jógy, nesrozumitelné názvy pozic nebo dechové techniky skvěle živí imaginaci běžných smrtelníků a není proto obtížné je využít pro zdůraznění unikátnosti jógy vůči jiným fyzickým aktivitám.

Z pohledu jógového marketingu je západní ezo člověk dokonalý terč. Jóga díky své “dlouhé” tradici nabízí široké spektrum možných propojení s aktuálními ezo trendy a je vždy schopná reagovat na tržní poptávku – ať už jde o třetí oko, čakry, new age, nebo archetypální ženské kruhy.

Jak poznat ezojógu?

Ne všichni učitelé jógy v Česku jsou ezo. Někteří jsou možná trošku ezo, jiní vůbec, další úplně. Jak se v tom ale má obyčejný smrtelník vyznat? Asi byste si v první řadě měli sami nakreslit čáru pro to, co je pro vás ještě přípustné. Pokud máte pocit, že na lekci zaznívají podezřelé nebo vyloženě zcestné informace, nebojte se ozvat nebo si je s lektorem vyříkejte po konci hodiny. A nebo na takové lekce přestaňte chodit.

Pro mě osobně je signálem to, že daná/ý ezo-jogín/ka pracuje s duchovnem, snaží se vyvolávat dojem hlubšího porozumění realitě a jejímu propojení s metafyzickými koncepty (duše, čakry, astrální tělo). Obvyklé je i to, že nabízí celou řadu takových služeb – to souvisí s marketingem a aktuální poptávkou. To se projevuje často tím, že se jedná o úplný mišmaš informací bez jasné struktury – tu si vypůjčí část z hinduismu, tu zase buddhismus, tu ocituje Jardu Duška.

Další metodou, jak podobnou jógu a programy rozpoznat, je ale cenovka. Čím exotičtější program nabízí, tím dražší lekce a programy bývají.

Proč tolik jogínů inklinuje k ezojóze?

Řada jogínů a jogínek nemá dostatečně silnou epistemiku (způsob, jakým zkoumají a posuzují informace) aby byli schopni kriticky posoudit, zda je jejich ezo přístup prospěšný. Používají proto praktiky, které podle nich fungují, což pochopitelně s reálným fungováním nemá nic společného.

Tato intelektuální lenost samozřejmě nevzniká ve vakuu – vlivem sociálních sítí dnes musí téměř každý jogín či jogínka věnovat část své mentální kapacity přípravě a produkci svého pečlivě upraveného profilu. Nerealistická očekávání přináší tlak nejen na fyzickou výkonnost lektora, ale i na úroveň jeho osvícení. A tak jsme na Instagramu svědky narcistních výstupů celé plejády osvícených a téměř osvícených jogínů a jogínek.

Pořád se ale bavíme o relativně neškodném ezu. Pak je tu ale i to škodlivé, které je mnohem přesněji zaměřené a slouží k posilování pozice lektora vůči studentům. Jógový svět je plný příběhů o zneužívání, obtěžování i psychickém násilí na studentkách. Všechny tyto příběhy mají společné to, že během nich došlo k povznesení pachatele z pouhého lektora jógy na pozici gurua a spirituálního učitele.

Jak z toho ven?

Jógové cvičení je podle mě chováním menší části ezo lektorů a lektorek poškozováno a bývá neoprávněně plošně spojována s těmito praktikami. To je škoda, protože část lidí kvůli tomu jógu nikdy nevyzkouší.

Jóga ezo vůbec nepotřebuje. Jak jsem psal v minulém blogu, jógová praxe představuje unikátní kombinaci fyzického, psychického a koncentračního cvičení, a to i bez jakéhokoliv transcendentálního přesahu.

Pokud transcendentálních zkušenosti hledáte (= tedy zkušeností, které nelze nabít běžným vnímáním a rozumem), je lepší sáhnout po jiných metodách a technikách než pravidelném cvičení v jógovém studiu. Teda pokud si u toho nedáte ayahuascu. Transcendentálno pro každého z nás může představovat něco jiného, ale mělo by nám umožnit hlubší porozumění realitě světa, ve kterém žijeme, na základě našich pravidel, potřeb a zkušeností. A to jde i bez pohádek, za které musíte zbytečně draze platit.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru